ناب ایران

همه چیز درباره صندلی ارگونومیک

همه چیز درباره صندلی ارگونومیک

صندلی آرگونومیک یکی از مهمترین قسمت‌های محیط کار است که بر روی سلامتی افراد تأثیر گذار است. با توجه به این که بسیاری از افراد بخش زیادی از روز خود را در محیط کار یا در حین تحصیل در دانشگاه گذراندند، استفاده از صندلی‌های آرگونومیک برای آنها بسیار مهم است.

اصطلاح ارگونومیک به چه معنا می باشد ؟

اصطلاح ارگونومیک از دو کلمه یونانی ارگو به معنی کار و نومی به معنی  قانون تشکیل شده است . به طور کلی ارگونومیک به مطالعه طراحی ابزار ها محصولات و سیستم هایی که توسط انسان استفاده می شوند برای بهترین امکان استفاده و کارایی تلاش میکند. هدف اصلی ارگونومیک بهبود  رفاه کارایی ایمنی و سلامت کاربران در محیط کار است. در کل  ارگونومیک  به مطالعه و ارزیابی فرایند های کاری تجهیزات و محیط کار با توجه به نیاز های انسانی می پردازد .

صندلی ارگونومیک چگونه طراحی شده اند؟

صندلی‌های آرگونومیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تناسب مناسب با فرد کاربر داشته باشد. این صندلی‌ها از جمله ویژگی‌هایی مانند پشتی بلند، کمربند قابل تنظیم، صندلی پهن و بالا، قابلیت تنظیم ارتفاع و بیشتر فضا برای پایان استفاده‌کننده برخوردارند. همه این ویژگی‌ها به منظور حفظ ستون فقرات کاربر، کاهش خستگی و درد عضلانی و کمک به جلوگیری از مشکلات جسمی ایجاد شده توسط تنبلی و نشستن برای مدت طولانی در محیط کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اصول اساسی صندلی ارگونومیک :

یکی از اصول اساسی صندلی آرگونومیک، طراحی مناسب برای افراد با هر اندازه و تناسب بدنی است. بنابراین، صندلی آرگونومیک باید دارای قابلیت تنظیم ارتفاع و عرض صندلی و پشتی باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن به اندازه و شکل بدن شما بپردازد. همچنین، زاویه شیب صندلی نیز باید قابل تنظیم باشد تا افراد با اندازه و قد مختلف، روی صندلی به راحتی بنشینند.

ویژگی صندلی های ارگونومیک 

صندلی آرگونومیک باید دارای پشتی با کمربند و سرپشتی مناسب باشد. این الزامات به دلیل این است که پشتی با کمربند می‌تواند به نحوی طراحی شود که بهترین حمایت را برای کمر و فضای بین آن به ارمغان آورد. همچنین، سرپشتی مناسب می‌تواند به کاهش فشار روی گردن کمک کند و به عنوان یک پشتیبان جهت ایجاد تعادل در بدن شما عمل کند.

خرید صندلی اداری ارگونومیک 

فرقی نمیکند که شما در کجا کار میکنید خانه یا دفتر صندلی میتواند یکی از مهم ترین عنصر ها  در راحتی و بهره وری بهتر برای شما باشد . صندلی اداری نامناسب میتواند  برای شما مشکلات سلامتی ایجاد کند اما در نقطه مقابل صندلی ارگونومیک و مناسب میتواند به شما در طول روند کاری خود بسیار کمک کند تا احساس تمرکز و راحتی داشته باشید. به همین دلایل  شما باید  در انتخاب برای خرید صندلی ارگونومیک اداری بسیار کوشا باشید و دقت کنید .

ویژگی های صندلی اداری ارگونومیک 

دارای ویژگی تنظیم عمق نشیمنگاه صندلی – دارای ویژگی تنظیم شیب نشیمنگاه صندلی – دارای ویژگی تنظیم ارتفاع نشیمنگاه صندلی – داراری پشتیبان کمر و  قابل تنظیم – دارای پایه های چرخ دار- دارای پشتی قابل تنظیم – دارای دسته های صندلی قابل تنظیم – دارای پشت گردنی یا زیر سری  قابل تنظیم – وجود با کیفیت ترین مواد در تولید – دارای پایه قابل حرکت.

فواید استفاده از صندلی اداری ارگونومیک 

پشتیبانی از  وضعیت بدن در هنگام نشستن – کاهش و تسکین درد –  افزایش بهره وری – قابلیت تنظیم – کاهش فشار روی لگن –  

چرا باید صندلی اداری ارگونومیک خرید کنیم ؟

درست است که صندلی های ارگونومیک از صندلی های معمولی گران تر هستند اما فواید و مزایای  زیادی دارند که تاثیر زیادی روی سلامت  میزان بهره وری شخص کارمند میگذارد ارزش سرمایه گذاری و خرید انها است . مهم ترین دلیلی که باعث میشود که ما حتما صندلی ارگونومیک بخریم این است که بسیار زیاد روی مراقبت از سلامت فیزیکی وقت گذاشته شده است .

چه چیزی یک صندلی اداری ساده را به یک صندلی ارگونومیک تبدیل میکند ؟

صاف بنشینید و از بد نشستن و خم شدن جلوگیری کنید. – گردن شما باید در وضعیت ریلکسی و ارام قرار بگیر. – در بهترین حالت باید به گونه ای بر روی صندلی نشسته باشید که قسمت بالایی مانیتور با چشم شما هم تراز باشد. – بازو ها و دست های خود را بر روی دسته صندلی و یا در حالت ازاد به صورت موازی با زمین قرار دهید. – کف هر دو پای خود را به صورت صاف بر روی زمین قرار بگیرد و از گذاشتن پاهای خود روی نشیمنگاه صندلی خودداری کنید. این کار برای حفظ گردش خون کافی در پاها است.

خرید انواع صندلی اداری :

کاربرد ها و امکانات در صندلی اداری بسیار مهم هستند و به همین ترتبیب آن ها به انواع مختلفی تقسیم میشوند . شما باید بدانید که کدام نوع آن برای شما مناسب تر و انواع آن را بشناسید .

نکات مهم در مورد تهیه کردن صندلی اداری :

همان طور که میدانید صندلی های اداری داری انواع مختلفی هستند و تنوع در ان ها بسیار زیاد میباشد. پس با در نظر گرفتن این موضوع برای خرید صندلی اداری بسیار مهم است که شما در ابتدا نوع صندلی ای را که میخواهید انتخاب کنید . سپس باید برای خرید ان چند نکته را در نظر بگیرید : ارتفاع قابل تنظیم – ابعاد صندلی – کنترل شیب – بالشتک و جنس آن –  تحرک – دسته صندلی – پشتیبانی از پایین کمر – گارانتی –

صندلی کارشناسی :

صندلی کارمندی یا کارشناسی در اصل صندلی اداری کلاسیک حساب میشوند و معمولا افراد برای خرید صندلی اداری به دنبال صندلی کارشناسی میگردند .

از ویژگی های این صندلی میتوان به پشتی های بلند چرخ ها و تکیه گاه ها اشاره کرد . صندلی های کارشناسی یا اداری از مجموعه مواد مختلفی ساخته میشوند و دارای کیفیت ها و درجات مختلفی هستند .

صندلی ارگونومیک 

صندلی های ارگونومیک از نظر اجزا بسیار شبیه هستند به صندلی های کارمندی . بیشتر این نوع صندلی ها یعنی صندلی های ارگونومیک متحرک هستند و حرکت میکنند و از پشتی های بلند و تکیه گاه برای دست برخوردار هستند .  با توجه به طراحی حرفه ای و پیشرفته ای که در ان صورت گرفته است بر بهبود کیفیت وضعیت بدنی افراد و به حداقل رساندن اسیب های فیزیکی که ممکن است در نشستن به وجود اید تمرکز زیادی گذاشته شده  است .

صندلی کنفرانس 

صندلی مناسب برای اتاق کنفرانس و جلسات صندلی کنفرانس است. با توجه به این موضوع که کنفرانس و یا جلسات ممکن است که زیاد طول بکشد و طولانی باشد اما نمیتوان انتظار داشت که بیشتر از سه الی چهار ساعت طول بکشد . به این ترتیب این صندلی برای استفاده در طولانی مدت مناسب اند. بنابراین اگر تصمیم دارید تنها نیمی از روز را روی صندلی بنشینید این نوع صندلی ها یعنی صندلی کنفرانس میتواند برای شما بسیار مناسب و ایده ال باشد .

صندلی های مدیریتی 

صندلی های مدیریتی  گران ترین نوع صندلی در نوع صندلی های اداری هستند . این صندلی برای اینکه راحت تر باشید از پوشش مناسب و بهتری برخوردارند و این صندلی ها دارای سطح  بلندی هستند . این

صندلی ها دارای طیف کاملی از ویژگی های ارگونومیک هستند.

این صندلی نه  تنها از نظر زیبایی شناسی بهتر هستند بلکه بسیار راحت تر هستند  و دارای بهترین ویژگی های سایر صندلی ها نیز برخوردار نیز هستند .

مکانیزم های مختلف صندلی های مدیریتی 

مکانیزم ال : در این مکانیزم نشیمن ثابت می باشد و پشتی این صندلی به مقدار مشخصی به عقب خم شده و دوباره به حالت عادی بر می گردد.

مکانیزم تیلت : در این مکانیزم یعنی مکانیزم تیلت طوری می باشد که قسمت نشیمن گاه و پشتی با یک حرکت به صورت هم زمان به عقب خم میشوند و صندلی در حالت استراحت قرار می گیرد.

مکانیزم  سینکرون : وجود این مکانیزم باعث حرکت همزمان پشتی و قسمت نشیمن می شود.

 

سخن آخر

 در نتیجه، صندلی‌های آرگونومیک برای تسهیل در فعالیت‌های روزمره و حمایت از ساختار جسمی فرد بسیار مهم هستند. با استفاده از صندلی آرگونومیک، افراد به‌صورت موثر‌تر و با کمترین خستگی در محیط کار یا تحصیلی خود عمل می‌کنند. برای خرید این صندلی های ارگونومیک می توانید به  سایت ناب ایران مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *